Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Förtitt - Multi - mån 17 mars 2014, kl 17.16

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments är det sjunde spelet i Frogwares serie om mästerdetektiven och även om jag själv hittills bara spelat det senaste spelet, The Testament of Sherlock Holmes, räckte det för att bevisa att de här människorna vet vad de gör och känner sin Sherlock. Och de vet hur man gör riktigt excellenta pusseläventyr.

Crimes & Punishments är dock "det första" i serien på flera områden. Det är det första spelet att använda Unreal Engine 3, som utlovar mer detaljerade och realistiska miljöer. Detta ser jag personligen väldigt mycket fram emot då ett av mina egentliga enda klagomål med The Testament of Sherlock Holmes var just att konturerna ofta var otydliga och gick i varandra när det blev för detaljerat.

En annan "first" är att man infört multipla slut och moralval. Totalt skall spelet omfatta sju fall av varierande typ och varje fall skall i sin tur ha 3-5 möjliga lösningar och 6-10 olika slut. Mycket omspelningsvärde med andra ord. Anledningen till den stora variationen är att man dels måste finna en skyldig genom att tolka de ledtrådar man får, och redan här kan man alltså misslyckas och råka döma en oskyldig person om man tolkar bevisen fel. Därutöver skall man sedan bestämma sig för om man vill ange personen i fråga eller låta personen löpa. Så om någon har dödat någon annan i självförsvar, ja hur dömer man då? Jag är egentligen en stark motståndare till spel av den här typen där spelarens aktiva val påverkar den fortsatta storyn, men i det här fallet är jag faktiskt lockad av det. Framförallt som just Sherlock Holmes i böckerna alltid understryker att han jobbar oberoende av andra, exempelvis Scotland Yard, och man vet att han mycket väl skulle kunna låta en skyldig person löpa om avsikterna var goda eller det helgar medlen. Så det här är verkligen den ultimata chansen att faktiskt få bli och agera som mästerdetektiven själv.

Liksom med tidigare spel i serien har inspirationen i första hand hämtats från Conan Doyles böcker samt tv-serien från 80-talet med Jeremy Brett i huvudrollen och som är den serie till dags dato som varit mest trogen böckerna. Spelets Sherlock har fortfarande utseendemässiga likheter med Brett, men den här gången har man även gett Sherlock en lite modern touch, inte helt olikt det man gjorde med karaktären i BBC-serien Sherlock med Benedict Cumberbatch i huvudrollen. Och en modernare stil är inte den enda inspirationen från tv-serien Sherlock. Tvärtom gör utvecklarna ingen hemlighet av att man låtit sig inspireras av serien och precis som i serien dyker det upp ord runt Sherlock på skärmen när han observerar någon eller något och som visar vad han drar för slutsatser om personen i fråga. Man har även infört något man valt att kalla ”Sherlock Vision” som gör att saker av intresse lyser upp då Sherlock tittar på dem. Spelare kommer nu alltså för första gången att vara ett med Sherlock och ha tillgång till hans hjärna, och det är också det som utvecklarna sagt att de vill uppnå med Crimes & Punishments.

Sherlock Holmes: Crimes & Punsihments verkar med andra ord vara den ultimata Sherlock Holmes-simulatorn. Och med en karaktär som verkar vara ett kärleksbarn till de två främsta Sherlock-tolkarna genom tiderna, Jeremy Brett och Benedict Cumberbatch, får det i alla fall min inre Sherlock-nörd att jubla. Så let the game be afoot under 2014.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.