Sleeping Dogs

Hands-on - Playstation 3 - fre 23 mars 2012, kl 09.43

När ett spel har varit under utveckling så länge som Sleeping Dogs så är det lätt att känna viss skepsis. Det är inte direkt så att Duke Nukem Forever blev världens bästa spel, om vi uttrycker det så. Anledningen till att du antagligen inte känner till Sleeping Dogs är att det ursprungligen utvecklades under namnet True Crime: Hong Kong, och för att vara brutalt ärlig så är True Crime-titeln ytterligare en anledning att sänka ens förväntningar. Men det som numera kallas Sleeping Dogs utvecklas av en ny studio - United Front Games - och i det här fallet är det snarare Shigeru Miyamotos ord om Ocarina of Time man bör dra sig till minnes: "Ett försenat spel kan bli bra till slut. Ett dåligt spel är dåligt för alltid".

Sleeping Dogs handlar om Wei Shen, som efter många år i utlandet återvänder till sin uppväxts Hong Kong för att som undercover-polis penetrera stadens omtalade maffiagäng Triaderna. Bara faktumet att man får spela som en icke-vit protagonist väcker intresse, men den starkast lysande stjärnan är ändå själva Hong Kong. Staden formligen bubblar av liv och det är otroligt inlevelsefullt att kliva runt längs gatorna, späckade av nudelstånd, försäljare och småkriminella. Det påminner mig om Yakuza-serien, inte bara för att det är en nutida asiatisk miljö som målas upp, utan främst för att det verkligen känns som att jag är där.

Men Hong Kong bjuder inte bara på sightseeing, som är sig brukligt i open world-spel finns det även en hel del skurkar att betvinga. Ibland med hjälp av skjutvapen där man i bästa Stranglehold-stil glider liksom insåpad över varenda parkbänk och packlåda, men oftare - som sig bör i Hong Kong-rullar - med nävar och knän. Stridssystemet delar enligt uppgift sin bas med Batman: Arkham City och det är lätt att märka. Det bjuder på samma silkeslena våldsbalett men känns också ungefär lika tunt, där mycket helt enkelt bygger på att kontra fiendens angrepp i rätt ögonblick. Det som ger extra krydda är hur man kan använda miljöerna. Greppar man tag i en fiende visar det sig att allsköns alldagliga föremål kan nyttjas för att ta denne av daga på synnerligen brutala sätt. Det går att slänga lede fi i hisschakt, kasta dem i bilkrossar, bränna dem på gasspisar, mangla deras fejan i takfläktar och ja, ni fattar vinken. När man sakta börjar pressa ner en gangsters ansikte i en cirkelsåg känner till och med jag - härdad av åratal av våldsamma tv-spel - att jag behöver vända bort blicken för att inte bli äcklad. Sleeping Dogs är inte bevisföremål nummer ett att visa upp för föräldrar som blivit skrämda av spelvåldsdebatten, om man uttrycker det så.

Jag vill för övrigt ge en eloge för hur man hanterat det oundvikliga bilkörandet. Ett av mina stora problem med Grand Theft Auto och dess gelikar är när jag sätter mig bakom ratten. För att alls veta var jag skall ta vägen behöver jag stirra som en dåre på den lilla minikartan nere i hörnet, med följd att jag kör över fotgängare, mindre bilar och illa placerade husdjur i en rasande takt. Med följd att polisen börjar blinka med sina blåljus. Här har man löst det riktigt bra med subtila men ändå tydliga pilar direkt på skärmen, ungefär som i Burnout eller Need For Speed. Blicken på vägen, som Transportstyrelsen brukar förorda! Att United Front Games består av många gamla anställda från Black Box - de som skapade Need For Speed - märks också, bil- och motorcykelförandet känns välgjort och sådär lagom arkad-aktigt som det skall.

Jag är av naturen ganska ointresserad av sandlådespel i gangster-miljö, men trots detta lyckas Sleeping Dogs väcka mitt intresse. Den fantastiska miljöskildringen är spelets största lockelse, men det bygger också på en solid spelmekanik som förhoppningsvis räcker för att hålla glöden vid liv hela vägen. Det känns tillräckligt annorlunda för att jag trots allt ska kunna tycka om det, men samtidigt tillräckligt välbekant och välgjort för att de som redan uppskattar genren också bör kunna njuta av det.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.