Spelintryck från Comic Con Gamex 2015 - Del 3

Artikel - Multi - tis 10 november 2015, kl 11.45

Detta är den sista delen i en serie på tre delar. Läs första delen här och andra delen här.

Främlingsverket (Södertörns Högskola)
Främlingsverket är ett skolprojekt som tar den rådande samhällsdebatten in i spelvärlden. De utvecklande studenterna skapade under fyra veckor år två och en månads finputsning år tre, ett spel om katten Maja som kommer till kontoret på morgonen och möter kollegor med tvivelaktiga ideal och åsikter som sedan måste ledas in på rätt spår via lämpliga argumentationstekniker. När man börjar spelet har kontoret en stämningsmätare som ligger på hälften och de dialogval man sedan gör kan svänga mätaren åt båda hållen beroende på hur man hanterar de olika situationer som dyker upp. Exempelvis har vi katten som är arg för att en kvinnlig kollega satt i kaffefiltret fel trots att honor (läs kvinnor) skall vara bra på köksrelaterade aktiviteter. Och sedan har vi chefen som beklagar sig över alla tiggare på gatorna. När man inleder en konversation med en annan katt öppnar de först med ett argument av ovanstående typ och man får sedan några olika dialogval som i sin tur leder till kontraargument och ytterligare dialogval och så är argumentationen igång. Och allt eftersom den pågår får man även upp små informationsrutor som informerar om hur man ligger till, vilken psykologisk teknik man använt sig av och även vilken teknik motparten har, exempelvis “han tar till härskartekniker” eller “han spelar offer”, etc. På så vis blir det även en spännande psykologisk och moralisk utvärdering av en själv som spelare som bidrar till en ny spännande dimension i spelet. Och ett spel om rådande samhällsklimat känns nytt, fräscht och intressant i spelsammanhang. Dock kan man ju undra vem som bestämmer vad som är rätt och fel och vilka åsikter man bör ha. För spelet finns i nuläget inga planer på släpp men det finns önskemål från utvecklarna att göra det och det skulle utan tvekan fylla ett temamässigt tomrum i spelvärlden.

Adventure on Clover Island - Right Nice Games (Futuregames)
Jag vill minnas att jag för något/några år sedan på Gamex blev imponerad av ett spel från spelutbildningen på Futuregames och i år var det dags igen. Och till och med så till den grad att det nog var mässans absoluta höjdpunkt. Adventures on Clover Island är en 3D plattformare som inspirerats av liknande spel från tidigt 2000-tal och direkt när jag satte mig med det fick jag - som den Sega-nörd jag är - vibbar från spel som exempelvis Sonic Adventure eller ännu mer Sonic Heroes, och då skall tilläggas att jag finner båda dom spelen riktigt underhållande. Man springer runt i en färgglad strandmiljö, som stundtals visuellt påminde lite om The Last Tinker, och hoppar runt på upphöjda plattformar, stenblock på gejsrar och liknande. Det finns dubbelhopp, ground pound, knappar att aktivera, och efter ett tag får man även en änterhake. Alla klassiska element med andra ord. Och det var framförallt kontrollen som imponerade mest genom sin smidighet och förlåtande natur. Möjligheten att kunna sväva lite efter varje hopp gjorde det både enklare att tajma plattformar och att klara änterhakssekvenser, och därmed kunde spelet åstadkomma ett njutbart flyt. Vill man ha ett riktigt svårt spel där varje millimeterprecisionsmiss innebär säker död och omstart skall man nog backa undan långsamt när Adventure on Clover Island så småningom är färdigt för släpp. Men är man mer normal så är det dags att börja peppa så smått för det här spår vi kommer bli en superkul spelupplevelse. Spelet har vunnit Swedish Game Awards vilket historiskt har varit ett gott tecken på succé, och detta har även gett utvecklarna möjlighet att jobba med spelet på heltid så förhoppningsvis kanske inte ett släpp är alltför långt borta.
Läs mer på: http://www.adventureoncloverisland.com/

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.