Starcraft II: Heart of the Swarm

Hands-on - PC - tis 18 september 2012, kl 08.23

Liksom alla Blizzards spel är Starcraft II under konstant förändring. Tar man några månaders paus upptäcker man att alla balansomställningar och småjusteringar gjort minst hälften av ens taktiker helt odugliga. Så givet att även små forändringar kan få stora konsekvenser säger det en hel del om hur påtagligt de väldigt mycket större nyheterna i Heart of the Swam kommer att förändra spelet. På sätt och vis är det ett sätt för Blizzard att kasta in en skiftnyckel i sin väloljade finslipningsmaskin och det är lika mycket på gott som på ont. Visst lär det krävas ytterligare något år av patchande för att få rätt balansen igen - därav betan - men det blir också en fräsch fläkt i ett allt mer formulaiskt spel. Man kan inte längre förlita sig på gamla käpphästar utan tvingas fantisera fram nya strategier och precis som i Zerg-svärmen så är det den som snabbast anpassar sig till denna nya miljö som triumferar.

De mest kännbara förändringarna är förstås de enheter som tillkommit, eller i vissa fall försvunnit. Vad gäller mina gamla trotjänare Protoss så är det framförallt i luftrummet förändringarna skett. Visst svider det starkt att Carriers lyser med sin frånvaro - åtminstone i den nuvarande versionen - men som plåster på såren får vi istället belägringsenheten Tempest. Med en uppgraderad range på 22 har de en ofattbart lång räckvidd men produktionskostnaden är därefter och eldkraften tämligen modest. Mindre enkelspårig är den flygande blobben Oracle som lär bli motståndarnas nya hatobjekt nummer ett med förmågan att alstra ett kraftfält som förhindrar mineral-mining och ge vision på fiendebyggnader. Dessutom har de plockat på sig cloaking-fältet från Mothership, en annan enhet som genomgått kraftiga förändringar. Det går nu att producera ett Mothership Core betydligt tidigare i spelet, en unik enhet som sedemera kan uppgraderas till Mothership. Även om denna inte är lika kraftig som ett regelrätt Mothership så spelar den en kritisk roll med Purify som defensivt äss i rockärmen medan tidigare åtkomst till redan bekanta Mass Recall gör det möjligt att mer ostraffat göra offensiva utfall.

Om luft är temat för Protoss så är motsvarande tema för Terrans mech. Gamla goda Hellion kan nu transformera sig till en robotform kallad Battle Hellion. Den kanske inte är lika kvick som som hjulburne tvilling, men är å andra sidan tuffare och besitter mer eldkraft vilket ger en stabil mech-enhet att stödja upp stridslinjerna med. Mer mech blir det med Warhound, en robot som storleksmässigt befinner sig mellan Battle Hellions och gamla giganten Thor. Med sina belägringsmissiler är den bra mot andra mech-enheter, men inte lika stark mot organiska dito och helt hjälplös mot flygare. Sist och även minst är Widow Mine, som framförallt hjälper till på defensiven. Denna lilla gynnare kan gräva ned sig och därmed bli osynlig ända tills lede fi kommer för nära, varpå dennes välkomnas med en stor explosion. Smidig bland annat för att skydda worker lines, särskilt som den även fungerar mot flygare.

Vad gäller slem-insekterna som är huvudtemat för expansionen så har de faktiskt fått färre nya enheter. Swarm Host är en typisk belägringsenhet som när den grävt ned sig i backen konstant spawnar små Locusts som ger sig på fiender i närheten. Inte så mycket finess, men det fyller en bra lucka i svärmen fram tills Broodlords dyker upp sent i spelet. Mer finurlig är Viper, en flygande caster som kan förblinda fiender samt besitter en alldeles egen “death grip” som kan plocka upp fiendeenheter och helt underminera bra positionering.

Mer generellt har det skett flera förändringar som gör Starcraft II lättare att spela. Exempelvis börjar nu samtliga workers automatiskt spelet med att ge sig iväg och utvinna mineraler. Ett annat välkommet tillägg är att spelet nu visar hur många workers man har på varje mineralfält och gas-dito - och hur många som vore optimalt. Det känns lite som samma riktning Blizzard alltid rört World of Warcraft åt, det krävs fortfarande gott om taktik för att prestera väl men flera jobbiga smådetaljer är nu betydligt lättare att hålla reda på.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
ScatBoners bild

Warhound har tagits bort från HotS-betan. Många spelare byggde inte annat än warhound och slog lätt ut fienden. Förhoppningsvis lägger Blizzard till något annat eller gör om Warhound innan spelet släpps.

Jag gillar att droppa. Oracle blir ett utmärkt sätt att jävlas ännu mer.
http://www.youtube.com/watch?v=YnDb_-LoERg

Sebastian Magnussons bild

ScatBoner skrev:
Warhound har tagits bort från HotS-betan. Många spelare byggde inte annat än warhound och slog lätt ut fienden.

"Liksom alla Blizzards spel är Starcraft II under konstant förändring. Tar man några månaders paus upptäcker man att alla balansomställningar och småjusteringar gjort minst hälften av ens taktiker helt odugliga."

Räckte tydligen med någon dags paus för min del :p

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.