Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call

Förtitt - Nintendo 3DS - fre 25 april 2014, kl 09.03

År 2012 släpptes något så besynnerligt som ett musikspel med RPG-inslag och som dessutom hade en av tidernas konstigaste och stavningsomöjligaste titlar. Men det gjorde ju å andra sidan spelet ännu mer intressant och lockande. Spelmekaniskt fungerade det som exempelvis Ouendan, men samtidigt hade man ett team om fyra karaktärer som utförde attacker allt eftersom man trummade. Karaktärerna fick även XP ju mer man spelade med dem och kunde allt eftersom lära sig nya förmågor som lät dem komma längre i striderna/låtarna och få högre poängsumma.

Konceptet och spelet var underbart underhållande och välgjort redan då, så därför blev peppen och lyckan total när det utannonserades att uppföljaren Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call kommer att släppas i Europa. Den bedårande karaktärsdesignen finns fortfarande där och i stor utsträckning, av det man kunnat se och läsa, verkar det spela på samma sätt som sin föregångare. Men den här gången får man extra allt.

Exempelvis har antalet låtar i spelet utökats kraftigt vilket är riktigt välkommet då föregångaren - som enbart inkluderade de tretton huvudspelen i serien och 3-5 låtar från varje - tenderade att bli lite tråkigt i längden. Den här gången har man utökat till mer än 200 (!) låtar och man har även inkluderat musik från mer ovanliga spel i serien som Dissidia och Crisis Core… eller varför inte FFVII: Advent Children.

Ett av mina främsta klagomål på föregångaren var det något skrala karaktärsgalleriet, och kanske framförallt bristen på kvinnliga spelbara hjältar. Det inkluderade bara huvudkaraktären från FFI-FFXIII vilket lämnar oss med Terra (FFVI), Shantotto (FFXI) och Lightning (FFXIII) som de enda hjältinnorna. Det var kanske inte ett problem i sig, utan snarare hur spelet mer eller mindre avrådde mig från att använda dem. Hur? Jo, i Theatrhythm samlar man poäng men man kan också få bonusar av att uppfylla vissa kriterier, varav en är att ha ett team med karaktärer av samma kön. Således var det ganska omöjligt att göra ett fyramannalag av tre personer och lagom poängkåt som jag är höll jag mig till min egen lilla grabbliga. Möjligheten att låsa upp fler karaktärer (exempelvis Aeris från FFVII) finns men trots att jag spenderat en respektabel tid med spelet är jag inte ens i närheten att låsa upp en ny karaktär.

Detta problem har man smidigt åtgärdat i Curtain Call genom att inkludera hela 60 (!) spelbara karaktärer. Om alla karaktärer sedan kommer vara tillgängliga från start återstår ännu att se, men förhoppningen för egen del är att man i alla fall skall kunna göra en kvinnlig eller en manlig lineup redan från ton ett. Och med inkluderandet av exempelvis FFX-2, FFXIII-2 och Lightning Returns verkar det ju synnerligen lovande.

Förutom att utöka redan befintliga delar från föregångaren har man givetvis även inkluderat en hel del nytt och spännande. Bland annat kommer det nu finnas en daglig utmaning, eller snarare låt, som man kan klara för att få bonuspoäng. Och dagliga utmaningar är alltid ett välkommet inslag i min bok. Det kommer även finnas ett Quest mode där man kan åta sig uppdrag och på så vis få nya allierade till sin grupp. Man fortsätter således att strössla med RPG-element och jag är väldigt nyfiken att se hur detta nya läge kommer att fungera, för jag kan inte riktigt visualisera det på förhand.

Den kanske mest välkomna nyheten är ändå tillägget av ett Versus Battle Mode som nu gör det möjligt för spelare att duellera mot varandra, och personligen ser jag väldigt mycket fram emot detta då jag vill tro (eller åtminstone hoppas) att jag har en grym taktkänsla och kan besegra vem som helst. Förutsatt att man kan hitta en motståndare med en 3DS och en egen version av spelet förstås.

Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call verkar således vara en ultimat utvecklad och bristfixad form av sin föregångare och därmed potentiellt kanske ett av årets bästa och mest underhållande spelsläpp.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.