Tribes: Ascend

Hands-on - PC - tors 8 mars 2012, kl 08.33

Om du gillade att spela actionspel över nätet under tidigt 2000-tal så har du med stor sannolikhet hört talas om Tribes 2, ett av få actionspel som lyckades konkurrera med storheterna Quake 3 och Unreal Tournament. Med en stor skara följare och en unik twist på actiongenren ger det än idag varma minnen från min barndom, något som uppföljaren Tribes Vengeance inte lyckades återuppliva. Som tur är så verkar det som att gratisspelet Tribes: Ascend verkar bli vad fansen har väntat på och lite till. Jag skulle till och med gå så långt som att det är ett av de viktigaste spelen som släpps i år.

Tribes: Ascend känns unikt från den stund man hoppar in i sin första match. Det är snabbt, svårt och om man vill lyckas få några poäng alls krävs det att man hittar en form av rytm i sitt spelande. Tribes: Ascend kretsar kring en kombination av tunga vapen, jetpacks och en skiing-funktion som har gjort serien känd. Med hjälp av skiing-funktionen, som gör att karaktärerna glider friktionslöst över marken, kan man nå höga hastigheter som påverkar spelet på flera olika sätt. För det första blir striderna mer hektiska och utmanande, och för det andra ger det spelets olika klasser mer definierade roller då vissa är snabbare, kan ta mer stryk eller har långdistansvapen. Tribes: Ascend har ett flertal lägen som Arena (där striderna tar plats i väldigt begränsade områden) och Team Deathmatch, men det är Capture the Flag som är spelets höjdpunkt. Här ska de två lagen ta varandras flaggor från motståndarnas bas på andra sidan av enorma banor med stora kullar och djupa dalar. Skickliga spelare utnyttjar här hastigheten för att ta flaggan från motståndarlaget, medan de samtidigt har tillräcklig hög hastighet för att kunna ta den tillbaka till hembasen utan att sprängas i luften. Att lyckas stjäla en flagga, undvika att bli dödad samtidigt som man dödar några i motståndarlaget på väg tillbaka innan man slår ner flaggan i hembasen ger en känsla av triumf som få actionspel idag kan uppnå.

Den stora frågan är vad Free 2 Play-modellen att innebära för spelet. Även om det på många sätt är ett väldigt effektivt system för både spelare och utvecklare om det sköts på rätt sätt, är det något som man ofta får utstå skit i den enorma gallfabrik vi kallar internet. Som det ser ut i betan är allt viktigt som vapen, klasser och utrustning upplåsbart med erfarenhetspoäng man som spelare får efter avslutade matcher. Just den här biten är väldigt viktig då det inte ger betalande spelande bättre saker än andra spelare. Uppgraderingar av vapen går exempelvis bara att låsa upp med erfarenhetspoäng, vilket gör att man måste spela spelet för att få fördelar. Du kan alltså inte betala dig till seger, vilket är viktigt för att det här spelet ska bli populärt överhuvudtaget.

Det är kanske lite för tidigt att dra en slutsats över kvalitén på Tribes: Ascend, men de timmar jag har spenderat med det ger verkligen mersmak för vad som komma skall. Hi-Rez Studios har lyckats med ett koncept som trots sin ålder känns nytt och fräscht då det aldrig riktigt apats efter av andra i branschen. En fullständig recension kommer när spelet väl har släppt i färdig version, men betaversionen går att pröva på gratis via officiella hemsidan.

Ni no Kuni blir nog det spelet jag kommer lägga ner mest tid på i år. 01/21/2013 - 11:11

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.